اختلال درعملکرد ورزشی زنان مسن مبتلا به دیابت نوع 2

15 اکتبر 2015- در ورزش ومخصوصاً درتست های بدنی مقیاسی بنام مقیاس آر پی ای (RPE scale) میزان فشار درک شده توسط فرد را اندازه گیری میکند. در پزشکی این مقیاس برای ثبت فشار (زور) اعمال شده توسط بیمار حین انجام تست به کار میرود و مربیان ورزشی از این مقیاس  Rating of Perceived Exertionبرای تعیین شدت تمرین و مسابقه استفاده می کنند. این مقیاس توسط گوتار بورگ  بین 6 تا 20 نمره دهی شد. حال در یک مطالعه ی جدید، دانشمندان دریافتند انجام ورزش برای زنان مسن و دچار اضافه وزن مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار سخت تر از افراد غیردیابتی است.

دکتر Huebschmannو گروهش از پردیس پزشکی Anschutzدر دانشگاه  کلورادو این فرضیه  را مطرح  کردند که مقدار RPEدر زنان مسن مبتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه  با زنان مسن غیردیابتی بیشتر است. همانطور که گفته شد مقیاس RPEنشان دهنده ی شدت ورزش است.

محققان خاطر نشان کردند که بر اساس تحقیقات قبلی، تأثیرات منفی دیابت نوع 2 بر ورزش و عملکرد  قلبی عروقی معمولاً درمیان زنان بیشتر است.

در این  تحقیق از 54 زن دارای  اضافه وزن که بین  50 تا 75 سال سن داشتند، ثبت نام  شد. تقریباً نیمی از این افراد به دیابت نوع 2 مبتلا بودند. این افراد در گزارش خود اعلام کردند که قبل از این مطالعه کمتر از یک ساعت در هفته به فعالیت  فیزیکی می پرداختند.

 از شرکت کنندگان خواسته شد بروی یک دوچرخه ی ثابت  پدال بزنند مدت زمان  انجام  این ورزش معادل با شدت مورد نیاز برای یک مایل پیاده روی در عرض 25 دقیقه بود (هر مایل =106  کیلومتر). در طول ورزش مقدار لاکتات در خون این افراد اندازه گیری شد که افزایش  آن متناسب با مقدار  ورزش انجام شده و مقدار دشواری ابراز شده از طرف شرکت کنندگان بود.

 نتایج این بررسی ها نشان داد، مقدار لاکتات در میان زنان مبتلا به دیابت نوع 2 با RPEبیشتر، بالاتر از افراد غیر دیابتی بود.

دکتر Huebschmannمی گوید: این یافته ها نشان می دهد انجام فعالیت های روزانه  از جمله بالا رفتن  از پله ها می تواند برای زنان مبتلا به دیابت نوع 2 مشکل تر باشد.

 دکتر Huebschmannوهمکارانش میگویند: دشوار بودن انجام ورزش برای یک فرد، یک مانع مهم برای انجام فعالیت بدنی است،  بالا بودن مقدار RPEبا کاهش فعالیت  بدنی معمول در ارتباط است البته این مسئله  قابل اصلاح می باشد.

مشکلات متابولیکی و پاسخ بدن به ورزش می توانند عوامل مهمی در پایین بودن فیتنس وافزایش RPE  در هنگام انجام ورزش برای افراد دیابتی باشد.

 یک فرضیه  احتمالی در اختلال درعملکرد  ورزشی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می تواند به مشکل تبدیل مواد مغذی به سوخت برای ماهیچه ها مربوط باشد، اما برای تایید این فرضیه  به انجام مطالعات بیشتری نیاز است.

 دکتر Huebschmannمی گوید: پزشکان باید بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 را به فعالیت  بیشتر با سرعتی که برای آنها راحت است، تشویق کنند، این کار منجر به تمایل بیشتر آنها  به ادامه ی ورزش و کسب  مزایای  آن می شود.

درصورت امکان  همه ی بزرگسالان باید بتدریج میزان فعالیت بدنی  خود را به  حداقل 30 دقیقه  در اکثر روزهای هفته افزایش دهند زیرا این مقدار فعالیت میتواند فواید زیادی را بر سلامت آنها بر جا گذارد. برای رسیدن به این هدف بهتر است این مقدار زمان را به  فواصل  کوتاه  تری تقسیم کنند برای  مثال  10 دقیقه  پیاده روی سریع  سه  بار در روز می تواند جایگزین 30 دقیقه ورزش متوالی شود. نتایج این تحقیق درمجله ی BMJمنتشر شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/oct/older-women-with-type-2-diabetes-have-impaired-exercise-performance,-study-suggests-90369183.html